Reči Zetana: Prepoznatljive karakteristike
Vlada velika konfuzija oko spiritualnih orijentacija, i oko toga kako se može 
  ustanoviti da li neko naginje ka jednoj ili drugoj orijentaciji. Ključne karakteristke 
  dolaze do izražaja tek kada su sve karte na stolu, ali ovo se veoma retko dešava 
  i većina životnih situacija dozvoljava da prava orijentacija bude zamaskirana 
  uz pomoć ličnosti i okolišanja, ili su sitacije toliko struktuirane da orijentacija 
  individue ne može doći do izražaja.
  - Uzmimo na primer situaciju u kancelariji, gde se zadaci dele pojedincima 
    ali se zahteva timski rad. Menadžeru se može činiti da ekstrovertni maldi 
    čovek koji je skoro zaposlen radi više nego što je njegova dužnost, barem 
    prema onome što on priča, jer je pun priča u kojima objašnjava kako su njegova 
    stručnost i želja za izazovom spasili grupu. Ali ako čovek porazgovara sa 
    ostalim članovima tima, shvatiće da je upravo suprotno istina, jer on 
    je taj kome je trebala pomoć i on se pravio nevešt dok su ostali članovi vrednog 
    tima radili za njega. Kada on dobije povišicu i pohvale, tim je zbunjen, jer 
    njima nije palo na pamet da ga prijave menadžeru zato što zahteva više 
    nego što pruža. Oni su smatrali da mu je potrebna pomoć, da je on mlad čovek 
    koga treba usmeriti, i uzeli su ga pod svoju zaštitu. Ovakav tipa zalaženja 
    iza leđa i prisvajanja tuđih zasluga je čest znak da pojedinac primarno operiše 
    u modu Služenja-sebi, ili da naginje ka toj orijentaciji.
 
  - Uzmimo za primer situaciju u vojsci, gde se vojnici obučavaju a zatim iznenada 
    bivaju bačeni u prve linije fronta u sred konflikta. Za vreme obuke, nadležni 
    oficiri mogu biti veoma zavarani uspesima u bezbednim i kontrolisanim vežbama. 
    Smatra se da će oni pojedinci koji su se istakli, navodili svoje drugove na 
    veće zalaganje, i koji su se pokazali kao vođe činiti isto i u bici. Najčešće 
    ipak tihi vojnik koji se uopšte nije trudio da izazove pažnju za vreme obuke 
    mora prvi da stupi u boj i preuzme ulogu pravog vođe. Ovaj pravi vođa će možda 
    shvatiti da je namerno izložen opasnosti, kako bi zvanični vođa pokupio sve 
    zasluge kasnije. Mrtvi ljudi ne mogu da pričaju, a ono što je zapisano o bici 
    se slaže sa nagradama i unapređenjima, tako da sve glasine bivaju odbačene. 
    Dovođenje drugoga u opasnost kako bi se zadržala titula ili pozicija je veoma 
    snažan znak da je pojedinac orijentisan na Služenje-sebi, i retko se dešava 
    osim ako pojedinac nije doneo odluku o orijentaciji.
 
  - Uzmimo na primer medicinsku sestru, od koje zakon i pravila bolnice zahtevaju 
    da održava život kod svojih pacijenata bez obzira na nivo neprestanog bola 
    koji osećaju ili na molbe koje joj upućuju. Ona rizikuje svoj posao, svoj 
    ugled, svoju sposobnost da izdržava svoju porodicu finansijski, i pre svega 
    svoju slobodu ako joj bude suđeno, ali ona odlučuje da usliši molbe 
    pacijenta. Ona radije baca u wc lek koji treba da održava mrtvaca u životu, 
    da održava masu u agoniji koja se uvija od bolova i koja će sigurno umreti, 
    nego da ga na silu sruči u ruku pacijenta. Ko će znati? Pacijent, koji nije 
    u stanju ništa da izgovori osim da šapne tihu molbu, se sigurno neće žaliti. 
    Ovaj tip preuzimanja rizika, kada uopšte ne postoji lična korist već naprotiv 
    veliki rizik kojem se čovek izlaže, je veoma snažan znak da je pojedinac orijentisan 
    na Služenje-drugima.
 
  - Uzmimo za primer decu u domaćinstvu gde je majka hronično bolesna, i od 
    dece se očekuje da preuzmu njene dužnosti. Otac radi dugo i teško, i nema 
    strpljenja prema onome ko ne obavlja svoje dužnosti. Nekima od mlađe dece 
    je potrebna pomoć oko njihovih zaduženja, pogotovu zato što nemaju osećaj 
    o vremenu i mogu biti uhvaćena kako trče da urade svoje dužnosti kada otac 
    uđe u kuću. Najstarija je devojčica koja obavlja zadatke samo do pola, a zatim 
    ih uvaljuje mlađim sestrama i braći, tako da nije jasno ko nije obavio svoj 
    deo posla. Ako ova devojčica treba da osuši i odloži posuđe a neko drugo dete 
    treba da postavi sto, ona će ostaviti osušene sudove na sto umesto u oraman, 
    da bi napravila zabunu. To što će njen mlađi brat biti istučen zbog toga što 
    je izvadio suviše posuđa iz ormara nju uopšte ne brine. Ona razmišlja samo 
    o frizuri i šminci i o tome kako treba da se sretne sa novim dečkom u tržnom 
    centru. Šta će se desiti desiće se. Ovakiv tip nedostatka osećaja za druge 
    može se pripisati nemarnosti, ali kad neko vidi da je njegov brat istučen 
    i zna da će se isto desiti i u budćnosti, to nije znak nemarnosti već nedostatka 
    brige, siguran znak da je pojedinac oreijentisan na sebe, tj. orijentisan 
    na Služenje-sebi.
 
  - U ovoj istoj situaciji, jedno od mlađe dece, dečak, radi pola posla svoje 
    braće i sestara. On radi sa njima, pokazuje im kako da obavljaju poslove, 
    i na taj način ne samo da pazi da su poslovi urađeni već i da su tačno onako 
    urađeni kako otac zahteva. Na ovaj način on ne dobija priznanje za obavljeni 
    posao, već pomaže svojoj braći i sestrama. On se takođe odriče igara posle 
    škole i zabava kako bi bio siguran da otac neće uhvatiti njegovu braću i sestre 
    kako su loše obavili zaduženja jer zna da je njegov otac veoma umoran i zabrinut 
    i može da se istrese na ukućanima ako dobije loš izgovor. Dečak, koji je i 
    sam još uvek dete, pokazuje da je snažno orijentisan na Služenje-drugima. 
    Karakteristično je ne samo da on pomaže drugima, već i da pokušava da ih učini 
    snažnim i samostalnim i da se odriče sopstvenog zadovoljstva da bi bio siguran 
    da drugi neće patiti.
 
All rights reserved: ZetaTalk@ZetaTalk.com